Levelgroep

Niet alle kinderen zijn hetzelfde en het ene kind heeft andere uitdagingen nodig dan het andere kind. Op de St. Jozefschool werken we met de zogenoemde levelgroep. Dit is voor kinderen van groep 6, 7 en 8 die meer uitdaging kunnen gebruiken. Elke dinsdagmiddag komen ze een uurtje naar het levellokaal en werken daar aan onderwerp die zij zelf mogen kiezen. Door een onderwerp zelf te kiezen, is de nieuwsgierigheid groter en wil een kind daar echt vanuit zichzelf meer over weten. Dat is het mooiste: de nieuwsgierigheid van kinderen zó stimuleren dat het leren vanzelf gaat.

De kinderen gaan niet zomaar op zoek naar informatie. Eerst stellen ze onderzoeksvragen op om de juiste informatie te kunnen vinden. Daarna gaan ze aan het werk en gaan op internet en in boeken op zoek naar antwoorden. Wanneer ze alle informatie hebben verzameld, maken ze een mooie presentatie. Dit kan in powerpoint, maar ook als een muurkrant of een tentoonstelling, zie foto's hieronder. Soms maken de kinderen quizvragen voor hun klasgenoten die dan in de tentoonstelling op zoek moeten naar de antwoorden op de vragen.

Levelkinderen onderzoeken Vlaardingse Vaart

Zaterdagmiddag 26 november hebben de kinderen van de levelgroep een vaartocht gehouden op de Vlaardingse Vaart. Noa, Isabelle, Lars en Skyler uit groep 6, Jayden uit 8 en William uit groep 4, onderzochten of er in de vaart microplastics aanwezig zijn. Met hun zelfgemaakte cleanups, vastgemaakt aan een lange stok, zeefden zij het water en “vingen” zo allerlei heel kleine voorwerpen, blaadjes en ander klein spul. Het weer was de groep bijzonder goed gezind, het was droog met zelfs een lekker najaarszonnetje. Met twee vaders aan het stuur van de twee elektrische bootjes, belangeloos ter beschikking gesteld door ’t Middelpunt, voeren de kinderen een heel eind richting Vlaardingen. Halverwege werden de kinderen getrakteerd op warme chocomelk, limonade en kruidnoten, waarna de terugtocht kon worden aanvaard. Teruggekomen aan wal werden de cleanups in emmers gedaan, zodat de kinderen op school de vondsten kunnen gaan onderzoeken. Dit onderzoek past in het project dat de kinderen doen over ‘Plastic afval’. Binnenkort is de tentoonstelling te zien op school waar zij alle resultaten tonen van hun onderzoek en met aanbevelingen komen om het gebruik van plastic te
verminderen.

Resultaten microplastics in de Vlaardingse Vaart 

De vangst van de leerlingen is opgestuurd naar PULSAQUA, en inmiddels daar geanalyseerd! De resultaten zijn te zien op kaart 5 van de website van het WaterLab!

Werkstukken en presentaties

In maart/april 2022 hebben verschillende kinderen weer veel geleerd over een onderwerp naar keuze. Hieronder een overzicht. 

Nils uit groep 6 heeft voor zijn werkstuk gekozen voor het onderwerp 'stoommachines', omdat hij zelf een aantal werkende stoommachines heeft en daar erg trots op is. Hij is een aantal weken bezig geweest met het opzoeken van allerlei informatie over dit onderwerp. Als hij wat vond, kwam dat in zijn document. Het is een mooi werkstuk geworden, het eindresultaat ziet er mooi uit!

Skyler uit groep 5 schreef in zijn voorwoord dat hij wel eens wat meer te weten wilde komen over het menselijk lichaam. Hij verwerkte alle informatie in een mooie Powerpoint, met speciale aandacht voor hart, hersenen, botten en andere organen. Hij gaf zijn presentatie in de groep en van de uitgedraaide pagina's van de powerpoint hebben we een mooi boekje gemaakt. Ook al weer een mooie pres(en)tatie!

Jayden heeft geschreven over de middeleeuwen, met een zeer interessant stuk over kasteel Keenenburg! En waar al die namen van de straten vandaan komen, waar hij woont.

Juuls heeft zichzelf de onderzoeksvraag gesteld: kan er een Tsunami in Nederland voorkomen? Nadat ze uitgelegd heeft wat een tsunami precies is, waar ze meestal voorkomen en nadat ze er een aantal heeft beschreven, kwam ze tot de conclusie dat de kans dat wij getroffen worden door een dergelijke ramp bijzonder klein is!

Mike is in het onderwerp gletsjers gedoken. Wat gebeurt er als de aarde verder opwarmt? Komen er dan meer geheimen boven water, net zoals Ötzi, een man uit het verleden, die een paar jaar geleden gevonden is toen een gletsjer ging smelten in Oostenrijk. Ook heeft hij met een proef in de klas gekeken wat er gebeurt met het waterpeil in een aquarium als er een klomp ijs in terecht komt en smelt. Dat peil steeg aardig!

Als laatste heeft Lukas uit groep 6 een werkstukje gemaakt over Albert Einstein. Een knappe man die moeilijke formules bedacht, zoals E=mc². Ook de bedenker van de relativiteitstheorie. Een moeilijk onderwerp, lastig te snappen, maar Lukas heeft er heel knap een leuk werkstukje van gemaakt.

Katachtigen

Donderdag 27 januari 2022 hebben Lars en Skyler uit groep 5 hun presentatie gehouden met als onderwerp: katachtigen. Diverse soorten katten hebben ze gevonden en bestudeerd en in een Powerpoint presentatie laten zien. Ook hadden ze leuke filmpjes erbij gedaan. De diverse katachtigen en leuke wetenswaardigheden hebben ze in een zgn. lapbook verwerkt, een werkstuk dat de kinderen in de klas rustig kunnen inkijken als ze er even tijd voor hebben. In een Kahoot!quiz testten de jongens of de kinderen in de klas goed hadden opgelet. Er kwamen vragen langs over de snelheid en het voesel van de diverse katten. Een leerzame presentatie van de twee, waarbij opviel dat ze heel goed hebben samengewerkt. Educatief en nog leuk ook! 

Turnen

Vlak voor de Lock-down (in december 2021) heeft Isabelle uit groep 5 een presentatie gehouden over het onderwerp turnen. Ze heeft een PowerPoint presentatie verzorgd en een Lapboek gemaakt over dit onderwerp. Het Lapboek toont zij vol trots hieronder op de foto. Isabelle heeft heel veel opgezocht over het onderwerp en dat allemaal aan de klas verteld. Hierna trakteerde zij de klas op een Kahootquiz én nam ze de groep mee naar buiten, alwaar ze een aantal turnoefeningen voor deed. Ook mochten kinderen uit de klas een aantal oefeningen proberen, zoals de radslag en de handstand. Een heel leerzame presentatie van Isabelle. Goed gedaan!

Het monster van Loch Ness

Juuls, Jayden en Mike uit groep 7 hebben hun gezamenlijke werkstuk over het monster van Loch Ness afgesloten, wat heeft geresulteerd in een zgn. Lapbook. Dit Lapbook (‘schootboek’) is een grote kartonnen omslag waarin allerlei informatie op verrassende wijze is verwerkt. Verborgen envelopjes, draaiende onderdelen, foto’s en informatie en een puzzel zijn in dit werkstuk gestopt. Grote vraag was natuurlijk of dit monster echt bestaat. Na bestudering van dit onderwerp zijn ze tot de conclusie gekomen dat het monster niet bestaat en dat de mensen die daar in de buurt wonen hun geld verdienen in de toerisme industrie. Een leerzaam proces hebben de drie afgesloten, waarbij zij uitstekend hebben samengewerkt.

Zeekoeien

Noor en Nienke uit groep 6 zitten sinds begin van dit schooljaar in de levelgroep. Beiden hebben ze hun eerste werkstuk afgeleverd. Nienke heeft een onderzoekje gedaan naar zeekoeien, ze heeft gehoord dat deze diersoort misschien gaat uitsterven en dat ‘is zonde’, zoals ze zelf zegt. Ze heeft o.a. geleerd dat er heel veel soorten zeekoeien zijn. In haar werkstuk zie je dan ook verschillende zeekoeien, waar ze leven, hun uiterlijke kenmerken e.d. Ze vindt het leuk om dingen op te zoeken o.a. op internet. “Het is geen werk van minuten, maar van dagen”, zegt ze in haar evaluatie. “Maar het is leuk om te doen, dus het maakt niet uit!”.

The big five

Noor heeft een onderzoekje gedaan naar The Big Five, de vijf grootste dieren in Afrika. Ook voor haar het eerste werkstuk, dat ze hieronder met trots laat zien. Ook zij beschrijft de dieren, waar ze voorkomen, de uiterlijke kernmerken en wat zij eten. Zelf vindt Noor het erg leuk om elke dinsdag in de levelgroep te werken. ”Soms is het moeilijk, maar soms is het weer makkelijk”, zegt ze zelf. “Ik heb veel geleerd over deze dieren, maar ook hoe je een werkstuk kunt maken en hoe je informatie moet opzoeken op het internet”.

Levelgroep onderbouw

Ook bij de jongsten van de school merken we dat sommige kinderen extra uitdaging kunnen gebruiken. Juf Franca gaat regelmatig op ontdekking met die kinderen. Ze krijgen van de juf een opdracht en onderzoeken hoe het werkt.

Zo hebben ze gekeken hoe je dingen weegt. Hoeveel wegen alle blokjes bij elkaar? Hoe kunnen we dat zien op de weegschaal? Wegen met een evenwicht schaal is nóg leuker! Lukt het om er evenveel water in te doen zodat de schaal helemaal recht staat?

Ook leuk om te ontdekken: hoe verplaats ik een bak met een klasgenoot erin zonder te tillen? Spelend worden we zó slim hier op school ;-) Zelfs het programmeren van een Bee-Bot lukt sommige kinderen al!